RESOR

Allt från termik/XC i ITALIEN OCH TENERIFFA till smörhang vid Atlantkusten. Våra resmål passar alla smaker och behov. En resa med oss utvecklar inte bara din flygning utan din livserfarenhet.

Tandemflyg

Flyg med oss i Södertälje med utsikt över Stockholm och skärgården eller på Hammars Backar på Österlendär du kan se mytomspunna Ales Stenar på från ovan.

Utbildning

Vi utbildar på alla nivåer inom skärmflygning och paramotor som är den mest växande del av sporten. Välj bland helgkurser i Stockholm eller en härlig veckokurs på vackra Österlen.

Årets sista nybörjarkurs i friflyg och paramotor har gått av stapeln. Nästa kurs startar den 2 maj 2017. 
Boka här >>

Har du redan Studentbehörighet eller uppåt? Kontakta oss via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. så hjälper vi dig att komma igång!

Lek med tanken att du lättar en varm sommarkväll från ett fält nära ditt hem för att sedan träffa några flygande vänner i luften och flyga en härlig runda, eller varför inte en lång distansflyg, då ni ena stunden cruisar högt bland molnen och nästa stund svävar lågt över åar och ängar och njuter av naturen och naturlivet. Denna självständighet och frihet är just vad paramotor flygning bjuder på utan att slå hårt mot din ekonomi. Motoriserad flygning har aldrig varit så lätt tillgänglig!

Paramotor är det senaste i utvecklingen inom flygsporter. Den kombinerar de lätta egenskaperna av en vanlig flygskärm med autonomin och räckvidden av motoriserad flygning. Att flyga paramotor är relativt lätt att lära sig och eftersom man startar till fots behöver man inte flyga från en flygfält - det går att starta från vilken platt öppen yta som helst. Det finns alltså inget behov av att ta sig till rätt backe för rådande vindriktning eller att vänta på vind eller termik. Motorn kan enkelt  och snabbt monteras och demonteras före och efter flygning för att sedan tillsammans med skärmen transporteras i bagageluckan i din bil. 

Vad är egentligen en paramotor?

Den enklaste av alla motoriserade flygfarkoster består av en liten och lätt 2-taktsmotor som driver en propeller som är täckt av en säkerthetsbur. Motorn har en 10-liters tank som räcker för upp till fem timmars flygning. På marken bärs motorn som en ryggsäck som i sin tur är kopplad till flygskärmen. I luften hänger selen som piloten sitter i från motorn så någon tyngd från motorn känner man inte under flygning. Piloten reglerar stighastigheten för t.ex start, stigning och planflykt med en handgas.

Väl uppe i det blå kan paramotorn användas för att motorcruisa omkring och se landskapen rulla fram som en karta under dig. Om förhållandena tillåter kan motorn stängas av för att sedan utnyttja naturens motor - ”termik” - och därmed spara bensin för att kunna flyga ännu längre distansflyg. De flesta motorer kan startas om i luften och därmed erbjuds piloten valfriheten att anpassa flygningen till rådande luftförhållanden. Med motorn bortkopplad  kan skärmen flygas som vilken flygskärm som helst med utmaningen och friheten av klassisk skärmflygning. 

Många paramotorpiloter är vanliga skärmflygare som söker mer flexibilitet i sin flygning. En del är främst intresserade av paramotorflygning och flyger enbart med motor.

Våra kurser hålls av Niklas Sandgren, Henrik Collin, Max Blomqvist och Simon Fulford. Kurserna följer Svenska Skärmflygförbundets kursplaner och leder till en internationellt godkänd licens. Det tar ungefär 8 till 10 dagar för paramotorpilotaspiranter utan tidigare flygerfarenhet (ca fyra dagar för dig som redan har licens) att bli klar med utbildningen. Vi utbildar inom paramotor året runt de flesta helger och tisdagar. Du kan börja din paramotorutbildning i samband med alla våra nybörjarkursstarter (oftast en per månad). Vi kommer gärna till er om ni är en grupp på fyra personer eller fler som går kurs. Inga läkarintyg behövs för att erhåller skärm eller paramotorlicens.

Grundkursen täcker starter i olika vindförhållanden, farthållning, kurshållning, svängar, inflygningar och landing och en stor mängd markhantering. När allt detta sitter på plats kommer instruktören att introducera motorenheten och lära dig hur du ska hanskas med den, bygga upp och plocka isär för transport, underhåll, bränsleblandning, start, gaskontrol, torque- och thrusteffekter och en del säkerhetspunkter.

Efter en del markhantering och startförsök med avstängd motor blir det äntligen dags för din först motoriserade flyg. De första är med hjälp av vinsch eller start från backe för att göra det hela lättare i början, men så småningom kommer du till start från planmark.

Du kommer nu att via praktiska och teoretiska övningar fördjupa dig i flyglära, mikro- och makrometeorologi, bestämmelser för civil luftfart (luftrums regler mm) och navigation.

När du och din instruktör gemensamt tycker att du klarar alla kursens delmoment och du har skrivit ett enkelt teoriprov är det dags för dig att på egen hand ge dig ut och flyga.

Inträdeskrav: inga
Begränsningar: Maxvikt, 100 kg, Minålder 18 år (16 med målsmans underskrift). Om du har skador på rygg eller nacke eller andra medicinska problem som gör att du känner dig osäker på om du kan flyga vill vi att du kontaktar oss före anmälan. 
Hämta elevkorten här: PM1 och PM2

Pris

PM1   För dig utan flygerfarenhet 14 500kr
PM1    För dig med minst Studentbehörighet   8 500kr
Pm2 För dig med PM1   3 500 kr

 

OBS! En årlig obligatorisk förbunds och försäkringsavgift på 1450:- tillkommer. Läs mer HÄR

 

 

Hos Airsports lär du dig på våra maskiner så att du slipper dyra startkostander. Kursavgiften inkluderar hyra av komplett paramotorutrustning. Har du redan en egen utrustning drar vi av 1500:- från kursavgiften.

 

 

 

SCROLL TO TOP